8 weekse Mindfulness Training

Een achtweeks programma + een oefen (mid)dag in stilte.  

In deze mindfulness training leer je om meer aanwezig te zijn in het moment. Hierdoor kan de kwaliteit van je leven verbeteren en stress verminderen.  Mindfulness houdt in dat je doelbewust, op het moment zelf, niet oordelend, aandacht geeft aan dingen zoals ze zijn. In jezelf, in je omgeving, in de wereld. Tijdens de training maak je jezelf dit eigen door middel van oefeningen, het nabespreken daarvan en educatie.

Het programma heeft een vaste opbouw en vaste onderdelen. Het bestaat inmiddels dertig jaar en de effectiviteit is wetenschappelijk bewezen.

Geschikt voor iedereen

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt Kabat-Zinn.

Ook de moeite waard als je eerder een 8-weekse training hebt gevolgd om deze training als vervolg daarop mee te maken.

Evidence based

Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en  positieve veranderingen  in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Leren door te doen

Iedere week is er een bijeenkomst van 2,5 uur, waarin de trainer met de groep een aantal oefeningen doorneemt en na afloop bespreekt. Een aantal van deze oefeningen krijg je vervolgens mee, om thuis verder te oefenen. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. In een werkmap en op de cd’s ontvang je verdere toelichting over de thema’s en de oefeningen. Tussen bijeenkomst 6 en 7 is een oefen middag in stilte gepland als onderdeel van de training.

Aandachtsoefeningen

De aandachtsoefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en ‘mindful bewegen’ deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen

De training geeft ook uitleg over de thema’s en werkzame principes van mindfulness en over oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren.

In de training leer je een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Wat heb je nodig?

Iedereen kan meedoen. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Bij twijfel kun je altijd overleggen.

Deelnemerservaringen

  • ‘Ik functioneer beter op mijn werk, ben helderder en daadkrachtiger.’ – Janneke
  • ‘Ik ben zo blij dat als ik nu naar buiten ga dat ik dan echt naar buiten ga – en niet in mijn hoofd blijf zitten.’ – Mariette
  • ‘Gewoon even zitten, niets doen, soms wat naar buiten kijken, ik heb ontdekt dat ik daarvan oplaat.’ – Marcel
  • ‘Soms weet ik het gewoon even niet. Dat mag ik nu van mezelf. Mijn werk is daarmee veel leuker geworden; het sprankelt weer.’ – Els
  • ‘De reden waarom ik meedeed was dat ik slecht slaap. Ik slaap nog steeds slecht, maar wind me er minder over op.’ – Gemma
  • ‘Vroeger was ik altijd bezig met het wegschoppen van moeilijke gevoelens. Altijd in gevecht. Ik ben daar nu veel minder mee bezig. Het is gemakkelijker en maakt mijn leven prettiger.’ – Annemieke
  • ‘Ik hoef niet zoveel meer van mezelf.’ – Peter
  • ‘Mijn werk is nog steeds hectisch en ik kom vaak moe thuis. Het lukt me beter daar mee om te gaan en om weer in balans te komen.’ – Jos

 

Aantal : Maximaal 8 deelnemers

Data: Maandagmiddag 2018 van 15.00 tot 17.30 uur op:

  • 9, 16, 23, 30 april of 7 mei, 14, 28 mei, 4, 11 juni

Oefen middag in stilte: maandagmiddag 21 mei (pinksteren) van 11.00 tot 15.00 uur;

  • 1, 8, 15, 29 oktober, 5, 12, 19 november, 3 december;

Oefen middag in stilte: zondagmiddag 25 november van 14:00 – 17.30 uur;

 

  • Individuele mindfulness training: Tijdstip in overleg. 8 bijeenkomsten van  1 1/2 uur + een oefen middag in stilte

 

De oefen middag in stilte is  open voor ieder die een 8 weekse mindfulness training heeft gevolgd. Bijdrage op basis van Dana: vrijgevigheid. Dat wat voor jou kloppend is om te geven.

 

Plaats: Groep: De Berkelye, Nesdijk 20 H, 1861 MK Bergen

Individuele training: Dirk Klompweg 27, 1861 NA Bergen

Begeleiding: Mirjam Lugthart

Info en Opgaveinfo@mirjamlugthart.nl of mobiel: 06-54315377

Bijdrage: in groep:  € 450 ( incl BTW voor particulier).  Scholieren/ studenten/ bijstand €250.  Bijdrage is incl kennismakingsgesprek,  werkboek en begeleidende cd’s .

      Individuele training:  €550 ( incl BTW voor particulier)

Als de bijdrage een bezwaar is om mee te doen, neem dan contact met me op. Dan kunnen we overleggen wat wel mogelijk is.

 

VGZ, Univé, Umcz, IZA Gezond Samen en IZA Overig vergoeden in het aanvullende pakket mindfulness bij burn-out klachten. De vergoeding is 350 euro per cliënt. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van een 8-weekse MBSR of MBCT (voor verzekerden van 18 jaar en ouder met burn-out klachten. Voorwaarden: de MBSR of MBCT moet gegeven worden door mindfulnesstrainers die VMBN lid categorie 1 zijn. Ook moet de deelnemer een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts hebben. De verwijsbrief kan de deelnemer samen met de factuur van de trainer meesturen naar de verzekeraar.